Artikel: Ny studie visar att tillskott av Spermidin bromsar åldrandet av levern

Ny studie visar att tillskott av Spermidin bromsar åldrandet av levern
Spermidin

Ny studie visar att tillskott av Spermidin bromsar åldrandet av levern

Spermidin förbättrar levercellers överlevnad vid kemiskt inducerad toxicitet genom att öka antalet mitokondrier.

I takt med att vi åldras ackumuleras ärrvävnad i våra levrar, vilket driver tillståndet leverfibros. Med denna fysiologiska komplikation kommer betydande försämring av ett vävnadslager som kallas endotelet, vilket underlättar en snöbollseffekt av leverskador. Forskare har tidigare försökt öka nivåerna av nikotinamidadenindinukleotid (NAD) - en essentiell molekyl för cellens energiproduktion - för att bekämpa leverfibros. Emellertid har spermidin, en naturligt förekommande molekyl i alla växt- och djurvävnader, framträtt som en möjlig läkemedelsagent för att lindra åldersrelaterade leversjukdomar.

Enligt en artikel i Nutrients visar Hernández och kollegor från University of Barcelona i Spanien att 3 mM spermidin som gavs till möss i dricksvatten skyddar leverendotelet från leverfibros genom att öka bildandet av mitokondrier och minska oxidativ stress. När möss matades med spermidin, både möss som fått kalciumklorid (CCl4) och möss som fått en diet som inducerar fettlever, fick de bättre hälsa i levervävnaden. Dessutom förbättrade behandling av möss och ärrade mänskliga leverceller med spermidin cellernas överlevnad och ökade antalet kopior av mitokondrie-DNA - en indikator på högre antal mitokondrier. Vidare visad mössens levrar betydligt mindre celler skadade av oxidativ stress när de behandlades med spermidin. Dessa resultat stöder tanken att spermidin kan vara fördelaktig för att förhindra åldersrelaterade leversjukdomar och förbättra den övergripande leverhälsan när vi åldras.

Vad är Quercetin?
Quercetin

Vad är Quercetin?

Quercetin är ett pigment i många växter, frukter och grönsaker med kraftfulla antioxidativa egenskaper.

Högre spermidinintag kopplat till lägre dödlighet