Artikel: NMN och Resveratrol främjar kognitiv funktion

NMN och Resveratrol främjar kognitiv funktion

NMN och Resveratrol främjar kognitiv funktion

I Kina har forskare visat att NAD+-föregångaren NMN och antioxidanten resveratrol förbättrar kognitionen hos åldrade råttor genom deras ålderslindrande åtgärder.

Både NMN och resveratrol förbättrar rumslig inlärning och minne hos åldrade råttor. NMN och resveratrol visar ålderslindrande funktion genom att eliminera åldrande celler.

Den senaste tidens antioxidanttrend byggde på tanken att fria radikaler orsakar skada på våra celler, vilket leder till sjukdomar. Bristen på positiva resultat från humana studier fick trenden att avta. När det gäller åldrande kan dock antioxidanter bara vara en del av pusslet. Forskningen inom longevity föreslår nu att flera högt sammanlänkade processer, inklusive fria radikaler, bidrar till organskador och vävnadsskador som slutligen leder till åldersrelaterade sjukdomar. Nu försöker forskare hitta sätt att rikta in sig på denna mängd processer med kombinationsbehandlingar.

Forskare från Xinjiang Agricultural Technical College i Kina rapporterar i tidskriften Gene att kombinationen av nicotinamide mononucleotide (NMN) och lykopen förhindrar kognitiv försämring hos åldrande gnagare. De visar att NMN, en förening av nikotinamidadenindinukleotid (NAD+), kan förbättra minnet och inlärningen hos åldrade råttor samtidigt som den eliminerar åldrande celler.

"Forskarna säger att det är allmänt accepterat att nivån av cellulärt NAD+ är avgörande för normal cellulär proliferation och funktion, reglering av mitokondriell metabolism samt normal aktivering av anti-åldrande vägar."

Liu och hens kollegor visar också att två växtkemikalier, resveratrol och lykopen, har liknande kognitiva och ålderslindrande effekter.

Protein förlänger livet - längre liv utan dieter

Protein förlänger livet - längre liv utan dieter

För dig som vill leva längre närmar det sig möjligheten att både ha kakan och äta den. Du kan till och med lägga till ett glas vin.

Studie visar att Resveratrol saktar ned hjärtats åldrande via senolytisk funktion
Resveratrol

Italienska forskare har funnit att det anti-åldrande ämnet resveratrol mildrar åldersmarkörer, inklusive onormala hjärtrytmer och åldrande celler, i en modell av mänskligt hjärta.